1290_GAMO_POI8-foto na web-v1-04

Zo slovníka kybernetickej bezpečnosti

V tejto oblasti existuje množstvo špecifických odborných termínov, niektoré z nich postupne vysvetľujeme. Zmenám, ktoré prináša transpozícia smernice NIS 2 do Zákona o kybernetickej bezpečnosti 69/2018 sa venujeme podrobne v samostatnom článku, preto dnes zo slovníka vyberáme tri slovíčka súvisiace práve s touto témou.

BEZPEČNOSTNÝ INCIDENT je akákoľvek udalosť, ktorá má z dôvodu narušenia bezpečnosti siete a informačného systému alebo porušenia bezpečnostnej politiky či záväznej metodiky negatívny vplyv na kybernetickú bezpečnosť alebo ktorej následkom je:

  • strata dôvernosti údajov, zničenie údajov alebo narušenie integrity systému;
  • obmedzenie alebo odmietnutie dostupnosti základnej služby alebo digitálnej služby;
  • vysoká pravdepodobnosť kompromitácie činností základnej služby alebo digitálnej služby;
  • alebo ohrozenie bezpečnosti informácií.

BEZPEČNOSTNÉ OPATRENIA sú úlohy, procesy, role a technológie v organizačnej, personálnej a technickej oblasti, ktorých cieľom je zabezpečenie kybernetickej bezpečnosti počas životného cyklu sietí a informačných systémov. Úlohou bezpečnostných opatrení je predchádzať kybernetickým bezpečnostným incidentom a minimalizovať ich vplyv na kontinuitu prevádzkovania služby. Zároveň sa prijímajú a realizujú na základe schválenej bezpečnostnej dokumentácie, ktorá musí byť aktuálna a zodpovedať reálnemu stavu.

Poznáme všeobecné a sektorové bezpečnostné opatrenia:

  • Všeobecné: realizované v závislosti od klasifikácie informácií a kategorizácie sietí a informačných systémov a v súlade s bezpečnostnými štandardami v oblasti kybernetickej bezpečnosti pre všetky siete a informačné systémy;
  • Sektorové (špecifické): realizované na základe špecifík kategorizácie sietí a informačných systémov ústredného orgánu v rozsahu svojej pôsobnosti v súlade s bezpečnostnými štandardami v oblasti kybernetickej bezpečnosti.  

Oblasti, pre ktoré sa bezpečnostné opatrenia prijímajú, sú napríklad organizácia informačnej bezpečnosti; riadenie aktív, hrozieb a rizík; personálna a fyzická bezpečnosť; kryptografické opatrenia; monitoring a testovanie; bezpečnostné audity, riadenie kontinuity procesov a iné.

Bezpečnostné opatrenia musia zahŕňať detekciu kybernetických bezpečnostných incidentov, evidenciu a postupy riešenia incidentov, určenie kontaktnej osoby pre prijímanie a evidenciu hlásení, pripojenie do komunikačného systému pre hlásenie a riešenie kybernetických bezpečnostných incidentov a centrálneho systému včasného varovania.

STRATÉGIA KYBERNETICKEJ BEZPEČNOSTI je plán alebo súbor opatrení, ktoré organizácia prijíma na ochranu svojich digitálnych aktív, systémov, sietí a dát pred rôznymi hrozbami a útokmi v kybernetickom priestore. Tieto hrozby môžu zahŕňať hackerské útoky, malware, phishing, ransomware, zraniteľnosti v softvéri, interné hrozby, alebo iné bezpečnostné riziká. Stratégia kybernetickej bezpečnosti je zameraná na identifikáciu, prevenciu, detekciu, reakciu a obnovu po kybernetických útokoch.

Kľúčové prvky stratégie kybernetickej bezpečnosti:

  1. Prevencia a ochrana – Zabezpečenie systémov, sietí a zariadení proti známym hrozbám. To môže zahŕňať nasadenie firewallov, antivírusových programov, šifrovanie komunikácie, bezpečné autentifikačné mechanizmy a pravidelné aktualizácie softvéru.
  2. Detekcia hrozieb – Implementácia monitorovacích nástrojov a systémov (ako sú IDS/IPS, SIEM systémy), ktoré pomáhajú detegovať neobvyklé alebo podozrivé aktivity v systémoch.
  3. Reakcia na incidenty – Plánovanie a vykonávanie operácií, ktoré umožnia rýchlo a efektívne reagovať na kybernetické útoky alebo iné bezpečnostné incidenty, vrátane vyšetrovacích postupov, obnovy po útoku a minimalizácie dopadu na organizáciu.
  4. Obnova po incidente – Implementácia procesov, ktoré zabezpečia obnovenie systémov a dát po útoku, a to buď pomocou záloh alebo iných metód obnovy, zabezpečujúcich minimalizovanie výpadkov a škôd.
  5. Riadenie rizík a analýza hrozieb – Identifikácia a hodnotenie potenciálnych rizík v oblasti kybernetickej bezpečnosti a vypracovanie plánov na zmiernenie týchto rizík. Môže ísť o analýzu zraniteľností, hodnotenie pravdepodobnosti a dopadu rôznych hrozieb, a zohľadnenie možných následkov v rámci organizácie.
  6. Využívanie bezpečnostných politík a pravidiel – Stanovenie jasných pravidiel a smerníc pre zamestnancov ako zaobchádzať s citlivými dátami, ako používať zariadenia, pristupovať k firemným systémom a vykonávať iné každodenné operácie bezpečným spôsobom.
  7. Vzdelávanie a školenie zamestnancov – Zabezpečenie pravidelných školení o kybernetických hrozbách, najlepších praktikách v oblasti bezpečnosti a schopnosti rozpoznať potenciálne útoky (napr. phishingové e-maily, podozrivé správy a odkazy).

Stratégia kybernetickej bezpečnosti musí byť neustále vyhodnocovaná, aktualizovaná a prispôsobovaná novým hrozbám, technologickému pokroku a špecifickým potrebám organizácie.

Publikované: 17. decembra 2024

Jana Kohárová

Obchod

GAMO a.s.

Tento článok je súčasťou magazínu č.

Publikované: 17. decembra 2024

reklama

Peter Bednár

GAMO a.s.

Povedať, že SIEM je ‘mŕtvy‘ je tvrdením, ktoré v komunite kybernetickej bezpečnosti vyvoláva intenzívne diskusie. Je pravdou, že v posledných...

Igor Kmiť

ESET, spol. s r.o.

Firmy čelia aktuálne mnohým kybernetickým hrozbám, ktoré ich môžu zasiahnuť cez široké spektrum vektorov. Správcovia zodpovední za IT bezpečnosť majú...

Signum.legal

Signum.legal

Medzi zákonné povinnosti druhých strán, teda nadväzujúcich poskytovateľov AI, patria napríklad zabezpečenie transparentnosti, ochrana údajov, a bezpečné použitie AI systémov....
reklama